onsdag 17. oktober 2012

Bokbloggturne review; Jokeren av Markus Zusak

Tittel: Jokeren

Sjanger: YA,

Først utgitt: 2005

Denne utgaven utgitt: 2012

Forlag: Cappelen Damm

Sider: 444

ISBN: 978-82-02-36949-1

Kilde: Leseeksemplar ihenhold til bokbloggturneen  
Om boken: 

Ed Kennedy er en taper uten fremtid. Han kjører drosje, er talantløs i kortspill og håpløst forelsket i Audrey. Ved sin side har han Dørvakten – en illeluktende, kaffedrikkende hund. Livet til Ed er begivenhetsløst helt til den dagen han ved en tilfeldighet utgjør en forskjell: Han forhindrer et bankran. Det er da det første esset dukker opp og livet hans blir forandret. På ruteresset står det nemlig tre adresser og tre ulike klokkeslett.  Han vakler mellom redsel og nysgjerrighet, men overbeviser seg selv om at han kan og bør hjelpe menneskene som bor på de forskjellige adressene. Disse menneskene har det til felles med ham selv at de trenger hjelp. Flere spillkort med oppdrag og kryptiske ledetråder dukker opp, og gjennom disse oppdragene forandres livet hans til det bedre. Til slutt gjenstår bare ett spørsmål: Hvem er det som sender spillkortene? Markus Zusaks roman om antihelten Ed er full av humor, knyttneveslag og kjærlighet.  /cappelen damm/
Hva syntes jeg om boken? 

I dag er det min tur på bokbloggturneen, og det er boka “Jokeren” av Marcus Zusak som det er snakk om denne uken. I går var den hos Myldretid, og i morgen er den hos Silje.
Jeg hadde absolutt ingen forventninger til denne boken, og jeg har heller ikke lest noe fra forfatteren fra før av. Så jeg leste denne boken med helt blanke ark. 
Denne boken tar for seg Ed Kennedy sitt ønske om å bety noe for verden. Han er nitten år gammel og kjører taxi (som han egentlig ikke er gammel nok til). Etter å ha vært innvolvert i et bankran, hvor han stanser bankraneren, får han en sjangse til å bety noe. Dette minner meg litt om Batman egentlig, å hjelpe folk i slummen. 
Han får navn, addresser og hint til hvem som trenger hjelp og må så bestemme seg for hvor langt vil han gå. 

Jeg likte godt karakterbeskrivelsene i denne boken. Ed er vittig, tankefull og til tider forvirret. Han vet at han liker å hjelpe andre, men tviler på seg selv. Han beskrives som brutalt ærlig med seg selv. Jeg likte spesielt karakterbeskrivelsen til noen av de han hjelper. Som den eldre Milla, og løperen Sophie. Det ble også en interessant vri med vennene til Ed på slutten av boken, som jeg ikke vil avsløre! 

Jeg likte denne boken, den var grei å lese og jeg hadde ikke problemer med å komme inn igjen i historien etter pause. Men jeg må også si at jeg heller ikke følte at jeg ikke klarte å legge fra meg boken.


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis