søndag 10. mars 2013

LFD Review: Anne Franks Dagbok av Anne Frank

Tittel: Anne Franks Dagbok

Sjanger: Dagbok

Først utgitt:1947

Denne utgaven utgitt: 1991

Forlag: H. Aschehoug & Co.

Sider: 203

ISBN: 8203009395






Hva handler boken om
13 år gammel begynte Anne Frank å skrive denne dagboka. I tid strekker den seg fra 14. juni 1942 til 1. august 1944. Den forteller om hennes opplevelse av de to årene hun og hennes nærmeste levde i dekning for nazistene under den 2. verdenskrig. Boka gir et bilde av en tenåring, hennes tanker og følelser, drømmer og lengsler, og forventninger til fremtiden.

Hva syntes jeg
Dette er en klassiker syntes jeg, en bok som alle burde lese. Jeg ble faktisk overrasket da jeg leste denne boken. Jeg trodde den skulle handle mer om krigen og opplevelsen. Men det som opptok tankene til Anne var mer hverdagslige ting som krangling med foreldrene, forelskelse, skole og hvor irriterendes de andre menneskene de måtte dele plass med
Hun gikk selvfølgelig innpå hvordan situasjonen var. Bombingen om natten, redselen om å bli funnet, mangel på mat og så videre. Men mest av alt gikk hun innpå hvordan hun har oppført seg, hva hun burde gjøre bedre og diskuterte sin egen oppførsel mot andre. Noe som er utrolig modent av en 13 år gammel jente
Denne boken er sammensatt av tanker og drømmer til en jente som kanskje ikke helt først skjønner hva som skjer. Jo lengre man kommer ut i boken, jo mer tenker hun på døden og familie og venner som hun mest sannsynlig ikke kommer til å treffe igjen. Det er merkelig å tenke på at noen kan bli vant til å leve på den måten, i konstant frykt. Det er absolutt noe å tenke på, at ikke alle er like heldige som oss
Hva syntes du om boken

1 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig dette er en bok alle burde lese, jeg har hørt denne på lydbok:) Det var både lærerikt og rørende. Det er sant det at ikke alle er like heldige som oss. Dessverre.

    SvarSlett

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis