lørdag 30. mars 2013

Review; Vampire Academy serien av Richelle Mead


Hva handler serien om? 
Lissa og Rose er bestevenner, selv om deres vennskap går dypere enn de fleste. Lissa er en vampyr samt en prinsesse. Rose er en dhampir, halvt vampyr / halvt menneske, og håper hun en dag å være Lissa verge og beskytte henne fra en annen type vampyrer kalt Strigoi. De to jentene havner som oftest midt i drama og ugagn. 

Hva syntes jeg? (Spoilers) 

Først må jeg si at jeg slukte denne serien med en gang. Jeg har hørt at noen ikke syntes denne serien ble bra før i tredje boken, men jeg må nok si med uenig. De første to bøkene var de jeg syntes var best, jeg leste begge to på en dag, hvor jeg satt våken til kl 6 om natten bare for å lese ferdig boken. Jeg forelsket meg i karakterene og verden de levde inni.

Karakteriseringen var ganske bra i alle bøkene. Rose som var hovedpersonen kan beskriver som tapper og lojal. Men jeg vil også si at hun også var egoistisk, spesielt med tanke på Adrian. Jeg skjønte egentlig ikke hvorfor hun i det hele tatt ble sammen med han. Hun visste jo at Dimitri var den hun elsket, men jeg tror hun bare ikke ville være alene.

Lissa var til tider litt irriterendes. Hun ble framstilt som hjelpeløs og som et barn til tider. Hun mente at Rose måtte bli med henne, selv om hun var beskyttet av andre. Det var rart at forfatteren valgte å kutte båndet mellom Lissa og Rose. Hvordan skal det nå gå med Lissa og hennes evne?

Hvis det er noe jeg skulle ønske forfatteren hadde forandret på, så må jeg si endingen. Jeg hadde håpt at Rose og Dimitri befant seg sammen med hans familie i Russland. Jeg skulle ønske vi hadde fått vite mer om hvordan det gikk med hans familie, hvordan de reagerte med at han var i livet igjen.

Alt i alt gjorde forfatteren at jeg satt igjen med mange spørsmål. Hva skjedde med Sydney, Eddie og Jill. Kommer Rose og Dimitri noen gang til å gifte seg, få barn kanskje? Jeg vet at Richelle Mead har skrevet en annen serie som går videre med historien om Jill og Sydney, så jeg kommer nok til å lese den etterhvert! 

Om forfatter: 

Richelle Mead er en amerikansk forfatter av fantasybøker for tenåringer og voksne. Hun er opprinnelig fra Michigan, men bor nå i Seattle, Washington der hun jobber med sine tre serier på heltid.



 

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis