fredag 10. oktober 2014

Review; Jellicoe Road av Melina Marchetta

Tittel: Jellicoe Road

Original tittel: Jellicoe Road
 
Sjanger: Roman
 
Først utgitt: 2006
 
Denne utgaven utgitt: 2014
 
Forlag: Heinesen Forlag
 
Sider: 292
 
ISBN: 978-82-8177-032-4
 
Kilde: Leseeksemplar

Om boken: 

Taylor Markham ble forlatt av moren på 7 eleven i Jellicoe Road når hun var 11 år gammel, og en ung dame med navnet Hannah henter henne og bringer henne med seg hjem. Nå er Taylor 17 år gammel og er elev på internatet i Jellicoe Road. Taylor sliter med å forså fortiden sin og klarer ikke å stole på noen. Når hun blir valgt som leder for ungdommene på internatskolen, og krigen mellom Kadettene, Jellikene og internatet starter, må hun prøve å finne ut hva hun ønsker og hvem hun kan stole på. 

Min mening:

I denne romanen følger vi 2 historier. Historien til Taylor og historien til Jude, Narnie, Tate, Webb og Fitz som står som kursiv i boken. 

I begynnelsen var historien litt forvirrende for meg, og derfor brukte jeg litt tid på å komme inn i boken. Men etter å ha lest ca 50 sider gikk lesingen som en drøm og jeg leste den ferdig på en dag. Man får vite mer om fortiden og grunnen til tingene som skjer jo lengre ut i boken man kommer.

Taylor er i begynnelsen litt kald og tilbaketrukken person, som ikke bryr seg om noe annet enn hvorfor moren forlot henne. Men som karakter går hun igjennom enorme forandringer i boken, og du kan ikke la hver å like personligheten hennes jo mer du blir kjent med henne. 


Foran oss står tre jelliker. Den eneste jeg kjenner igjen, er Chaz Santangelo, kjekkere enn han har godt av, men i det minste ser han ikke like slem, tøff og rå ut som de tidligere jellik-lederne. Santangelo hjelpere er klassiske bøller. Finnes det en regel et sted der det står at jelliker må ha hockeysveis? (s. 38)

Marchetta skriver på en realistisk måte, og man kan lett relatere seg til følelsene i boken. Det er bra karakterutvikling igjennom hele romanen. Jeg syntes det var en spenning igjennom hele boken som dro meg til å lese videre, og jeg vil virkelig anbefale den til alle!

Romanen er nå endelig blitt oversatt på norsk av Heinesen Forlag, og den vant i 2009 Michael Printz Award for excellence in young adult literature. 
 

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis