lørdag 24. august 2013

Review; Need serien av Carrie Jones

Om bøkene:

Bøkene handler om Zara White som flytter til bestemor Betty etter at hennes stefar dør av et hjerteinfarkt. Men når hun kommer fram til den lille byen Maine merker hun fort at det ikke blir den avslappende tiden hun hadde sett for seg. Merkelige ting begynner å skje. Gjentatte ganger ser hun en merkelig mann som hun begynner å tro, følger etter henne. Og når noen visker navnet hennes i mellom trærne, når hun er ute å løper alene, er hun sikker på at noe ikke stemmer i denne merkelig byen.

Min mening:

Bøkene
I den første boken Need var jeg litt missfornøyd som dere vet. Handlingen var ikke særlig troverdig og jeg var rett og slett ikke veldig motivert til å lese resten av bøkene. I min mening så syntes jeg at Captivate og Entice var bedre! Historien gikk bedre framover slik at jeg gledet meg til den siste boken Endure. Alt jeg kan si om denne var at det var en skuffende slutt.

Hovedkarakteren:
ZARA

I denne boken begynne Zara å ta mer kontroll over ting, hun er mer selvsikker og trenger ikke å ty til andre for å ta avgjørelser. Hun gjør det som må gjøres, selv om det gjerne ikke ender godt for henne selv. Endelig oppfører hun seg som heroinnen i historien.

Kjærlighets interessene:
NICK
Når Zara først kommer til byen så møter hun den mystiske og heite Nick. I Need og Captivate er han en romantisk type som er villig til å dø for å beskytte Zara. Jeg hadde sansen for Nick i de første bøkene, men i den siste boken begynte han å oppføre seg som en drittsekk mot Zara. Jeg skjønner jo hvorfor, men han hadde jo lovet å elske henne uansett hva som skjedde! Ikke bra, Nick!

ASTLEY
Astley kommer inn i serien i boken Captivate, hvor Zara redder han fra døden. Selv om han er alt Zara hater så gir hun ham en sjanse til å bevise at han ikke er ond. Jeg fikk fort sansen for denne karakteren og jeg endte med å håpe at han og Zara skulle leve lykkelig resten av sine dager! Han er sexy, sterk og en smule farlig, en jentes drøm. Han har en intens væremåte som gjør at man holder pusten når han er i nærheten av Zara og det eneste jeg tenkte var; Kyss ham, Goddamn it!

Bestevennen
ISSIE
Dette er en unik karakter i mine øyne! Hun har noen av de beste sitatene i boken og får meg alltid til å fnise.
“We teleported," Issie finishes. "Like in Star Trek or Harry Potter, sort of. No! Like in Dr. Who in that episode with the Sontarans and the brilliant human boy, or really any Dr. Who ever if you think of the Tardis! Holy canola! That is just the coolest thing ever! Wowie, wow, wow!”

Plottet

Det jeg likte best med bøkene var all den norrøn mytologien. Det var spennende å lese forfatterens ideer om Valhalla, Hel, Loki og så videre.

I serien har Zara allerede vært i Valhalla og i denne boken må hun reise til Hel for å finne ut hvordan hun skal stoppe ødeleggelsen av verden. Det var veldig mye som skjedde i en så kort bok. Jeg følte derfor at forfatteren gikk litt for fort fram og glemte å "forklare" hva som skjedde. På den måten ble det litt løse ender i min mening.

Slutten

Min største problem med denne boken var slutten. Er hun menneske eller Pixie? Hva skjedde med alle "spøkelsene" etter at de hadde hjulpet Zara? Hva med Loki og konen?

Har du lest serien?