torsdag 7. mai 2015

Review; Red Queen av Victoria Aveyard

Tittel: Red Queen
 
Sjanger: Dystopien

Først utgitt: 2015

Denne utgaven utgitt: 2015

Forlag: HarperTeens

Sider: 383

ISBN: 978-0-06-236271-1

Kilde: Kjøpt selv



Goodreads om boken

The poverty stricken Reds are commoners, living under the rule of the Silvers, elite warriors with god-like powers.

To Mare Barrow, a 17-year-old Red girl from The Stilts, it looks like nothing will ever change.

Mare finds herself working in the Silver Palace, at the centre of
those she hates the most. She quickly discovers that, despite her red blood, she possesses a deadly power of her own. One that threatens to destroy Silver control.

But power is a dangerous game. And in this world divided by blood, who will win?


*****

Dette var en bok som ble utrolig populær når den kom ut i februar , og jeg måtte selvfølgelig lese den. Selv om mange advarte om at dette var en typisk dystopien bok, så liker jeg sjangeren så pass godt at jeg ikke er lei av repitasjonen enda!  

Mare Barrows verden er delt av blod - de med vanlig, rødt blod tjener sølv-blod eliten, som er begavet med overmenneskelige evner. Mare er en rød som overlever som en tyv i en fattig landsby, inntil en dag når skjebnen kaster henne foran 'Silver' hoffet. Foran kongen, prinsene og alle de andre lederne, oppdager hun at hun har en egen evne. For å dekke over denne umuligheten, tvinger kongen henne til å spille rollen som en tapt Silver prinsesse og betror henne til en av hans egne sønner. Mare trekkes lenger inn i Silver verden. Hun risikerer alt og bruker sin nye posisjon til å hjelpe Scarlet Guard - en voksende Red opprør - selv om hjerte hennes drar henne i en umulig retning. En gal avgjørelse kan føre til hennes død.

Jeg begynte å lese denne boken med den tanken om at det kommer til å bli en fort og grei lesning. Ingenting jeg ikke hadde lest før. Men jeg kan trygt si at det skjedde ikke! 

Boken var full av svik og intriger, og jeg var ikke forberedt på slutten i det hele tatt! Noe som gjorde det til en kjempe god lesning. Det er utrolig sjeldent at jeg blir overrasket i en bok, og det gjorde at dette ble en veldig spennende lesning. Dette er en bok der du ikke aner hvem du skal stole på.

Les! 

Forfatteren
Victoria Aveyard kommer fra Massachusetts. Red Queen er hennes eneste utgivelse.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis