Review; Delirium av Lauren Oliver

Forlag: Gyldendal

Sider: 434

ISBN: 7071415006874
Kilde: Forhåndsekseplar

* I salg fra 3 september!

Hva handler boken om?

Boken handler om Lena Halloway som lever det trygge livet i Portland sammen med familien. Lena har alltid sett fram til dagen hun skal bli operert, bli kurert mot sykdommen kjærlighet. Et uten kjærlighet er et liv uten smerte, og Lena kan ikke tenke seg noe bedre. Men når det er nittifem dager igjen til den etterlengte operasjonen skjer det noe som vi forandre Lena for alltid!

Hva syntes jeg om boken?

Delirium er første del i en dystopisk trilogi av den amerikanske forfatteren Lauren Oliver. Jeg var heldig nok til å få denne og en annen bok dumpet ned i postkassen min i sommer. Men jeg fikk ikke lest den før nå siden jeg holdt på med Hunger Games serien! Dette var en bok som trakk meg rett inn historien hver gang jeg begynte å lese.

I "Delirium" møter vi 17 år gamle Lena som bor i Portland. I boken er deler av USA, sammen med Portland, under et totalitært styre hvor "kjærligheten" ( amor delirium nervosa) er en sykdom som man må kvitte seg med. Måten å bli kvitt denne sykdommen er å ta en operasjon som blir kalt for kuren. Etterpå vil man bli matchet med en som man skal tilbringe resten av livet sitt med. Vi følger Lena som gjør seg klar til sin egen operasjon.

Jeg begynte å lese boken mens jeg satt på bybanen frem og tilbake fra skolen, og da fikk jeg merke at boken var veldig lett å komme inn igjen etter å ikke ha lest den på noen timen. Folk så sikker litt rart på meg når jeg sitter på bybanen å flirer for meg selv. Når jeg begynte å lese boken var jeg så inne i historien at jeg ikke merket at kontrolløren ville skjekke biletten min en gang!

Hovedpersonen Lena er en utrolig uskyldig jente som ønsker alt i verden å bli kurert, men ikke fordi hun ikke vil ha kjærlighet. Det er fordi hun mener at hun er normal, ikke stygg men ikke vakker heller. Hun er ikke liten, men hun er ikke høy heller. Hun er lett og ikke å legge merke til. Kuren gjør slik at hun slipper å beskymre seg om å finne en mann som vil ha henne og så videre.

Boken minner meg litt om boken Matched, men så mye bedre. Bedre handling og bedre beskrivelser! Slutten av boken fikk meg til å lure på hvordan i all verden forfatteren skal fortsette på historien nå. Jeg skal ikke si noe mer om hva boken handler om, men den var utrolig bra.

Syntes også at forfatteren tar med en del overraskelsemomenter i boken. Noe som gjør at historien går aldri hvor du forventer. Man tror man vet hva Lena vil gjøre, helt til hun gjør noe helt motsatt! Jeg gleder meg utrolig mye til den andre boken kommer ut på norsk!

Har du lest boken og hva syntes du?