søndag 10. februar 2013

Review; Faen ta skjebnen av John Green

Tittel: Faen ta skjebnen 
Orginal titten: The Fault in our stars

Sjanger:Roman

Først utgitt:2012

Denne utgaven utgitt: 2013

Forlag:Gyldendal

Sider:341

ISBN:9788205428560

Kilde: Lesereksemplar
Om boken: 

Hazel er 16 år, og kommer aldri til å bli frisk igjen. Det har hun visst siden den dagen hun fikk kreftdiagnosen. I tre år har legene behandlet henne. I tre år har hun levd med dødsdommen.
Hazel og Augustus møtes i en støttegruppe for kreftsyk ungdom.
Begge har vært syke lenge, men nekter å være den tapre kreftpasienten som heroisk kjemper mot sykdommen med umenneskelige krefter og som aldri klager eller slutter å smile. Nei. De vet begge at de har hatt maks uflaks og at sjansen er stor for at de dør unge. Kreft er noe dritt.
Men de liker hverandre. Etter hvert mer og mer. Og langsomt og forsiktig nærmer de seg -- så forsiktig som det kan bli når én har et kunstig bein og den andre går rundt med en oksygentank på slep og en slange inn i nesa. Og kjærlighetshistorien deres skal bli en sånn som poetene skriver dikt om. E p i s k. /gyldendal/

Min mening: 

Da jeg fikk denne i posten rett før jul, så var jeg utrolig usikker på om dette faktisk var en bok for meg. Jeg er mer interessert i fantasy sjangeren og dette var mer en "real life" type bok. Men etter å ha hørt mye bra om den engelske versjonen av boken, tenkte jeg "Hvorfor ikke?"

Boken var ganske lettelest, og jeg brukte egentlig bare ca 1 dag på å lese denne boken. Det var fin flyt i historien og det er ikke vanskelig å følge med. Karakterutviklingene var gode, og jeg forelsket meg i forholdet mellom Augustus og Hanzel.

Jeg kan si at dette var en virkelig sterk historie, som får deg til å tenke på livet og gledene man må ta vare på. Jeg kan ikke se for meg hvordan det kan være å ha et barn med kreft eller lignende, så det gir defentlig perspektiv på tingene. Også det når en du elsker blir tatt ifra deg, når det ikke var meningen at det skulle skje. Jeg slet virkelig med å holde tårene unne på slutten av boken!

Så alt i alt så er jeg veldig fornøyd med denne boken, og håper jeg får lest flere bøker fra denne forfatteren!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis