torsdag 29. januar 2015

Review; Siste samling på jentenes bensinstasjon av Fannie Flagg

Tittel: Siste samling på jentenes bensinstasjon

Original tittel: The All-Girl Filling Station's Last Reunion

Sjanger: roman

Først utgitt: 2013
 
Denne utgaven utgitt: 2014


Forlag: Juritsen

Sider: 362

ISBN: 978-82-8205-688-5

Kilde: Leseeksemplar

Om boken: 

Mrs. Sookie Poole har akkurat giftet bort sin siste datter og skal endelig nyte friheten. Men ved en tilfeldighet oppdager hun en hemmelighet om sin eksentriske mors fortid.
Hennes søken etter svar tar henne med tilbake til andre verdenskrig og en gruppe modige kvinner som med rulleskøyter, hotpans og masse mot driver familiens bensinstasjon mens mennene er i krigen.


Min mening: 

Denne boken dumpet ned i postkassen for et par måneder siden, men har dessverre ikke fått lese den før nå. Som mange andre har jeg hørt utrolig mye bra om forfatteren, da spesielt boken hennes Stekte, Grønne Tomater. Så når jeg dette året hadde bestemt meg for å lese flere av de norske bøkene jeg eier, så ble denne valgt først, og det er jeg glad for! 

Dette var en lett, men følelsesladd lesning! Vi møter Sookie Poole, med mann og hennes fire barn, som havner i litt av en identitetkrise. Hun får vite noe, som nesten som en 50 åring, som får livet fullstendig snudd på hodet og som får henne til å tvile på hvem hun er. 

Vi får også høre historien til Stanislaw Ludic Jurdabralinski, og hans reise fra Polen til USA hvor han etterhvert etablerer seg sammen med kone og barn. 

Kapitlene bytter mellom de to historiene, og som til slutt krysser veier og vi får vite hva som knytter de to familiene sammen. Selv når jeg var halvveis igjennom boken og trodde jeg visste hva som kom til å skje, ble jeg faktisk overrasket over slutten! Det var en utrolig rørende fortelling som jeg tror vil ha en effekt på alle på en eller annen måte! Jeg tror vi alle har eller kommer til å ha en slags identitetskrise i livet, hvor vi begynner å lure på hva vi har gjort med det livet vi har fått.

Så jeg vil anbefale den til alle som vil ha en lett lest bok, men som du allikevel kommer til å sitte igjen med en god følelse når du er ferdig!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis