fredag 13. februar 2015

Review; Doktor Jekyll og Herr Hyde av Robert Louis Stevenson

Tittel: Doktor Jekyll og herr Hyde
Original tittel: Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde
Sjanger: roman
Først utgitt: 1886
 
Denne utgaven utgitt: 2003

Forlag: Kagge Forlag
Sider: 108

ISBN: 82-489-0321-4


Om boken:

Doktor Jekyll og herr Hyde er en krimklassiker som fikk hele London til å grøsse da den første gang ble utgitt 1886. Doktor Jekyll eksperimenterer med menneskenaturen og ved hjelp av et medikament kan han på et øyeblikk omskape seg selv til den onde herr Hyde. På den måten kan han utfolde sine onde sider uten å måtte stå til ansvar for sine ugjerninger. Som doktor Jekyll prøver han å gjøre godt igjen de skadene som herr Hyde har utført, men ikke alt kan bøtes på.
I mer enn hundre år har Doktor Jekyll og herr Hyde fascinert leserne og holdt dem fast i en skrekkblandet undring over den evige kampen mellom det onde og det gode i menneskenaturen. /Kagge/


Min mening: 

Dette er jo absolutt en klassiker, og en bok jeg lenge har hatt på leselisten min! 
Selv om jeg ikke har fått lest boken før nå, så har jeg jo hørt historier og ikke minst sett karakteren dukke opp på forskjellige filmer. Så når jeg satt meg ned for å lese, så så jeg for meg at Mr Hyde skulle se ut som et svært monster. Men han blir i boken beskrevet som et menneske men 'unheimlich', ubeskrivelig uhyggelig.

"Det er ikke så lett å beskrive ham. Det er noe galt med hvordan han ser ut, et eller annet ubehagelig, et eller annet direkte avskyelig. Jeg har aldri sett en mann som jeg har likt så dårlig, men jeg aner ikke hvorfor. [...]"/s.22/

Det er ikke en lang bok, så det tar ikke lang tid å lese den. Så det er absolutt en bok man bør få med seg! 

-Hva syntes du om boken?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis