mandag 4. august 2014

Review; New York Bekjennelser av Emma Chase

Tittel: New York Beskjennelser

Original Tittel: Tangled
 

Sjanger: Roman

Først utgitt: 2013

Denne utgaven utgitt: 2014


Forlag: Bastion Forlag
 

Sider: 265

ISBN: 978-82-90583-94-6 


Kilde: Låner 

Om boken: 

Drew Evans har tilsynelatende alt: Oppvokst i velstand, en vellykket forretningsmann og er dessuten en av New Yorks mest ettertraktede ungkarer. Noe han selv er inderlig klar over. Men nå ligger han ubarbert og puslete i den luksuriøse leiligheten sin med influensa. Det er i alle fall det han selv påstår..  Eller har forfatningen hans noe med Katherine Brooks å gjøre? Den ekstremt dyktige og tiltrekkende nye kollegaen hans. Hvordan har hun forvandlet den arrogante og kjekke rundbrenneren til en skadet og desperat skygge av seg selv?

Min mening: 

Denne boken har i det siste vært mye i media, spesielt etter at det ble kjent at forlaget hadde en konkurranse om at den som skrev den beste omtalen vant en tur for to til New York. Jeg må ærlig si at jeg ikke hadde store forventninger til boken da jeg begynte å lese, selv om den har ligget på topplisten.

Jeg ble faktisk ganske positivt overrasket. Emma Chase skriver fra mannens perspektiv, noe som i seg selv er uvanlig og unikt. Men hun inviterer også leseren inn i historien ved at Drew "snakker" til oss. 

Har du noen gang lagt merke til at de verste sykdommene i historien har en slags lyrisk klang? Ord som malaria, kolera, dysenteri. Tror du de gjør det med vilje? For å gi deg en mulighet til å si på en pen måte at du føler deg som noe som kom ut av ræva på hunden din?

Drew er en vittig og sjarmerende fyr. Han er vant med å få det som han vil og hvem han vil. Og plutselig kommer Katherine brasende inn i livet hans og fyller hver krok og krinkel i livet hans. 

Jeg syntes historien var utrolig humoristisk, og jeg lo! Sarkasmen til Drew var perfekt, og spesielt var det en scene i boken jeg ikke klarte å slutte å le av; 


Før Matthew rekker å svare, blander Mackenzie seg inn. "jeg tror'ke onkel Matthew kan komme, mamma. Han er for opptatt med å pule. Hva er pule, pappa?" Så snart ordene har forlatt de engleaktige leppene hennes, settes en fryktelig kjedereaksjon i gang. Matthew setter olivenen han tygger på i halsen, og den flyr ut og treffer Steven rett i øye. Steven knekker sammen, holder seg på øyet og skriker "Han traff meg! Han traff meg!" Og jamrer høylytt om at saltet fra olivenen etser inn på hornhinnen hans. 

Om forfatteren

Emma Chase fikk sin litterære debut med boken New York Bekjennelser som har ligget på New York Times og USA Todays bestselgerlister. Hun er bosatt i en liten by i New Jersey, USA med mann og barn.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis