tirsdag 9. september 2014

Boken på vent #14

'Boken på vent' er en ukentlig spalte fra Beathesbokhylle, som handler om at du plukker ut en bok som har blitt stående i bokhyllen for lenge uten å bli lest eller bøker du nettopp har oppdaget. Husk å ligg igjen linken din på Beathes blogg!

Denne gangen har Beathe valgt fem bøker som hun har lyst til å lese nå i høst, og jeg tenkte; God ide! Så da gjør jeg det samme. Men å velge kun fem bøker kommer til å bli utrolig vanskelig! 





Olivensteinen av Gunn Marit Nisja: 
Vertshuset Tree of Life ved Gizapyramidene i Egypt er et hus med to personligheter. Et livlig samlingspunkt for vestlige turister og et strengt, privat familieliv der spesielt datterens ære voktes. Hoda er 18 år og rives mellom de to kulturene. Da familien presenterer henne for ekteskapskandidater, føler hun seg langt ifra klar. Hos Hoda vokser helt andre følelser. Kulturjournalist Sigrid Lien skal finne hverdagshistorier bak den arabiske våren, men da hun flytter inn i familiens vertshus, kan hennes frigjorte syn få uante følger.  

Jeg sluttet å telle dager av Caterina Cattaneo: 
April, 1879. En førinsjekte ankommer Bergen. Ombord sitter en samling sjeler med spedalske syke. Blant dem er også Berly Marie Olsdatter. Berly er henvist til St. Jørgens hospital. Hun tror ikke hun skal være så lenge, bare til hun blir bedre. Slik fortrenger hun virkeligheten hun møter på hospitalet. Hun blir imidlertid raskt innhentet av realitetene. I løpet av bare noen år av Berly nye liv blir dr. Gerhard Armauer Hansen del av norsk rettshistorienår han fradømmes rettes til å behandle pasienter, etter å ha begått et overgrep mot Kari Spidsøen. 

The Maze Runner; I Dødens Labyrint av James Dashner:
Fra det øyeblikket Thomas våkner i heisen kan han ikke huske noe annet enn fornavnet sitt. Han har ingen minner om foreldrene, hjemmet, eller hvordan han kom seg dit han er. Hukommelsen er tom.
Men han er ikke alene. Idet heisdørene åpnes, befinner Thomas seg brått omgitt av gutter som ønsker ham velkommen til Lysningen – et digert, åpent område omgitt av steinmurer.
I likhet med Thomas, aner ingen av lysningsboerne hvorfor og hvordan de havnet i Lysningen. Det eneste de vet er at steinportene ut til labyrinten som omgir dem åpnes hver morgen. At de blir stengt hver kveld. At det én gang i måneden kommer det en ny gutt med heisen. Og at
ingen vil bli igjen ute i labyrinten etter mørkets frembrudd.
Lysningsboerne hadde ventet seg Thomas’ ankomst. Men allerede dagen etter blir det sendt opp en jente i heisen – den aller første jenta som noen gang er kommet til Lysningen. Og enda mer overraskende er den beskjeden hun har med seg. Lysningsboerne har alltid trodd fullt og fast på at de skal klare å løse labyrintens gåte, at de skal klare å finne veien hjem … hvor enn nå det er. Men det er mer og mer som tyder på at labyrintens gåte er uløselig.
Dessuten er det noe ved jentas ankomst som får Thomas til å føle seg annerledes. Noe sier ham at han kanskje selv er den som har noen svar – hvis han bare klarer å gjenvinne de mørke hemmelighetene som er sperret inne i hans indre.


ENDGAME; Kallet av James Frey: 
Tolv ungdommer står klare til å spille Endgame. De representerer 12 stammer i er spill for å avgjøre verdens skjebne. Innkallingen til spillet skjer ved at 12  meteoritter treffer jorden omtrent samtidig nær hjemmene til spillerne. De blir fortalt at Endgame har begynt. De skal kjempe om å finne tre nøkler. Vinneren er den som finner alle tre. Reglene i Endgame er enkle: Det finnes ingen regler. Verdenslansering 07.10!

Slottet av Franz Kafka: 
Romanen handler om hovedpersonen K. og hans marerittaktige opplevelser i en fremmed landsby som ligger ved foten av et slott. Dit kommer K. som landmåler. Han blir ikke ansatt, han blir ikke avvist, men han kommer aldri inn i slottet, og han utmattes mer og mer av den innbitte kampen for å bli godtatt av landsbyens innbyggere. 

Tidligere bøker på vent: 
 
1. Miracle on Regent Street av Ali Harris.
2. The Queen's sorrow av Suzannah Dunn
3. Jane Austen novellene
4. Faen ta skjebnen av John Green
5. The Lady of the Rivers av Philippa Gregory
6. A Bliss bakery story; Bliss av Kathryn Littlewood
7. Need av Carrie Jones
8. Da Vinci-koden av Dan brown
9. Shiver av Maggie Stiefvater
10. Haikerens guide til galaksen av Douglas Adams
11. Wide Open av Deborah Coates
12. Bian Shen av Torbjørn Amundsen 

13. Ektemannens hemmelighet av Liane Moriarty 

14. To all the boys I've loved before av Jenny Han  

7 kommentarer:

  1. Her var det mye jeg ble nysgjerrig på :-) Spesielt kanskje Endgame. Det hørtes ut som en bok for meg :-) Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  2. Ikke lest noen av disse, men Olivensteinen dumper snart ned i postkassa mi håper jeg :)

    SvarSlett
  3. Jeg har også et par av disse på vent, Olivensteinen og Jeg sluttet å telle dager. Ha en fin ettermiddag, Lene!

    SvarSlett
  4. Jeg er snart ferdig med Olivensteinen og liker den så langt. Neste ut hos meg er Jeg sluttet å telle dager. De andre bøkene var ukjente for meg, men jeg må sjekke de ut for flere der virket interessante. Ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  5. Olivensteinen vart eg nysgjerrig på. Og Kafka har eg endå tilgode å lese noko av. Fortsatt god bokhaust :-)

    SvarSlett
  6. Flere fine bøker her.. Olivensteinen har jeg lest og den kan du glede deg til.:)

    SvarSlett
  7. Jeg skal også lese Maze runner nå snaart! ^^ Må bare lese de 7 andre bøkene som må leveres på biblioteket først :S Endgame og Slottet virker også fristende:) Din venteliste var en interessant liste for meg. Ønsker deg en fin uke ^^

    SvarSlett

© My Secret BookNook 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis